Τι είναι τα «κίτρινα γιλέκα»
Οι «Αγανακτισμένοι της Γαλλίας, ή «Γιλέκα της Οργής» όπως επίσης αποκαλείται, είναι κίνημα που εμφανίστηκε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τον Νοέμβριο. Πρόκειται για το κίτρινο γιλέκο που φορούν οι επαγγελματίες οδηγοί ή είναι υποχρεωμένοι να έχουν στο αυτοκίνητό τους σε περίπτωση ανάγκης.
Ξεκίνησε ως κίνημα αγανάκτησης εξαιτίας των αυξήσεων στις τιμές των καυσίμων που έφθασαν στο 23% για το πετρέλαιο κίνησης, και στο 15% για την αμόλυβδη βενζίνη από την αρχή της χρονιάς. Βέβαια οι αυξήσεις αυτές οφείλονται στις συνεχείς αυξήσεις της φορολογίας.
Τα αιτήματα του κινήματος είναι, μεταξύ άλλων, το άνοιγμα γενικής συζήτησης για φορολογικά και κοινωνικά θέματα, και τη διοργάνωση τακτικών δημοψηφισμάτων για σημαντικά κοινωνικά θέματα. Το κίνημα δεν έχει αναδείξει αρχηγό αλλά και δεν καθοδηγείται ούτε από τα κόμματα ούτε από τα συνδικάτα.
Το Παρίσι μετρά τις πληγές του
Στη διάρκεια των ταραχών, πυρπολήθηκαν δεκάδες αυτοκίνητα, λεηλατήθηκαν καταστήματα και καταστράφηκαν ιδιωτικές οικίες και καφετέριες. Στο πάρκο Τουϊλερί, διαδηλωτές καταπλακώθηκαν από τα κάγκελα που οι ίδιοι γκρέμισαν και ένας από τους τραυματίες είναι σε κώμα.
Τουλάχιστον 133 άνθρωποι, οι 23 από τους οποίους ανήκουν στις δυνάμεις της τάξης. 378 άτομα τέθηκαν υπό προσωρινή κράτηση. Ο Μακρόν πριν αναχωρήσει από τη διάσκεψη των G20 στο Μπουένος Άιρες δήλωσε ότι κανένας σκοπός δεν δικαιολογεί την βία.
«Δεν δικαιολογούνται οι επιθέσεις στις δυνάμεις ασφαλείας, οι λεηλασίας καταστημάτων, η πυρπόληση δημοσίων και ιδιωτικών κτηρίων, οι απειλές προς πολίτες και δημοσιογράφους και η λεηλασία της Αψίδας του Θριάμβου».
Ζήτησε, σε έκτακτη υπουργική σύσκεψη, την αναδιαμόρφωση των δυνάμεων ασφαλείας για την αντιμετώπιση μελλοντικών διαδηλώσεων, ενώ εξετάστηκε το ενδεχόμενο να κηρύξει τη χώρα σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης.
Δηλώσεις έκανε και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Μπενζαμέν Γκριβό και είπε ότι περίπου 1000 με 1500 άτομα βγήκαν να συγκρουστούν με τους αστυνομικούς, για να καταστρέψουν και να λεηλατήσουν χωρίς να έχουν καμία σχέση με τα κίτρινα γιλέκα. Το Σοσιαλιστικό Κόμμα απέστειλε επιστολή στον Μακρόν ζητώντας τη διεξαγωγή κοινοβουλευτικής συζήτησης «το συντομότερο δυνατόν».
Τι λένε οι πολίτες;
Τα επίπεδα δημοτικότητας του κ. Μακρόν είναι στο ναδίρ και μόνο το 25% του εκλογικού σώματος επικροτεί τις πολιτικές του. Γάλλοι πολίτες τον θεωρούν υπεύθυνο για ό,τι συμβαίνει στη γαλλική πρωτεύουσα…
«Όχι μόνο δεν συμπαθεί το λαό, τον απεχθάνεται! Γι’ αυτό είμαστε εδώ. Οι βανδαλισμοί είναι κάτι λυπηρό, όπως και αυτόπ ου έγινε στην Αψίδα του Θριάμβου. Αλλά για μένα ο πρώτος που φταίει είναι ο κ. Μακρόν», δήλωσε ένας πολίτης που πήρε μέρος στις κινητοποιήσεις.
«Ο κ. Μακρόν θα πρέπει να το αποδεχτεί ότι είναι εν μέρει υπεύθυνος. Είναι ο μόνος που μπορεί να αλλάξει την κατάσταση γιατί πιστεύω ότι ο κόσμος δεν θα σταματήσει. Ο κόσμος δεν αντέχει άλλο», δήλωσε ένας ακόμα Γάλλος πολίτης.
