Σε αναζήτηση κυβερνητικών εταίρων, βρίσκεται το Σοσιαλιστικό Κόμμα, στην Ισπανία και ο αρχηγός του Πέδρο Σάντσεθ, που είναι οι μεγάλοι νικητές των προχθεσινών εκλογών, χωρίς ωστόσο να καταφέρνουν να εξασφαλίζουν αυτοδυναμία.
Οι Σοσιαλιστές έχουν αποκομίσει το μεγαλύτερο κέρδος εδρών, για την ακρίβεια 38, αλλά με τις 123 έδρες επί συνόλου 350 χρειάζεται να συνεργαστούν με κάποιο άλλο κόμμα για το σχηματισμό κυβέρνησης.
Ένα πιθανός εταίρος είναι το κόμμα των Podemos, αλλά, υπέστη μεγάλη απώλεια εδρών, έχασε 29 έδρες πέφτοντας στις 42, γεγονός που σημαίνει ότι οι Σοσιαλιστές χρειάζονται τη στήριξη και πρόσθετων βουλευτών, προκειμένου να εξασφαλίσουν την πλειοψηφία των 176 εδρών. Πιθανολογείται η πρόσθετη συνεργασία το κόμμα των βάσκων εθνικιστών ή των αυτονομιστών της Καταλονίας.
Αριθμητικά, θα μπορούσαν να συνεργαστούν με το κεντροδεξιό κόμμα των Σιουνταντάνος (Ciudadanos), που επίσης, πρέπει να θεωρείται από τους κερδισμένους των εκλογών με πρόσθετες 25 έδρες φτάνοντας τις 57. Πρόκειται για μια κυβερνητική επιλογή που καλωσορίζουν οι αγορές, ωστόσο, δεν φαίνεται να επιθυμούν αρκετοί υποστηρικτές των σοσιαλιστών, ενώ και ο αρχηγός των Ciudadanos, Άλμπερτ Ριβέρα φαίνεται να την αποκλείει δηλώνοντας ότι το κόμμα του θα ηγηθεί της κοινοβουλευτικής αντιπολίτευσης.
Ο 47-χρονος ηγέτης των Σοσιαλιστών κάλεσε όλα τα κόμματα σε συνομιλίες, προκειμένου να σχηματισθεί μια φιλοευρωπαϊκή κυβέρνηση, όπως είπε με δύο βασικές προϋποθέσεις το σεβασμό του συντάγματος και την επιθυμία βελτίωσης των κοινωνικών συνθηκών.
Οι επόμενες ημέρες και εβδομάδες, θα δείξουν τελικά προς τα πού κινούνται οι πολιτικές εξελίξεις, ωστόσο μετά τις διερευνητικές συνομιλίες ανάμεσα στα κόμματα, ο Βασιλιάς της Ισπανίας, δεν δεσμεύεται χρονικά, για την πρόταση του υποψήφιου πρωθυπουργού, που θα έχει τη στήριξη της Βουλής, η οποία θα συνεδριάσει στις 21 Μαΐου.
Επιπλέον, στις 26 Μαΐου, οι Ισπανοί ξαναπηγαίνουν στις κάλπες για αυτοδιοικητικές και περιφερειακές εκλογές, όπως και ευρωεκλογές, γεγονός που μπορεί να καθυστερήσει περαιτέρω το σχηματισμό κυβέρνησης.
Εν τω μεταξύ, ο μεγάλος ηττημένος των εκλογών ήταν το συντηρητικό Λαϊκό Κόμμα, το οποίο υπέστη πανωλεθρία. Έχασε 71 έδρες πέφτοντας στους 66 βουλευτές. Σε αντίθεση με τους συντηρητικούς, το ακροδεξιό κόμμα VOX, πανηγυρίζει μια ιστορική νίκη και πιο συγκεκριμένα την πρώτη κοινοβουλευτική παρουσία ακροδεξιού κόμματος μετά το τέλος της δικτατορίας του Φράνκο. Το VOX, έλαβε 10% και εκλέγει 24 βουλευτές, κρατώντας ως σημαία τη μάχη κατά των αυτονομιστών της χώρας. Αξίζει να σημειωθεί ότι προ τριετίας είχε λάβει μόλις 0,2% των ψήφων.





