تعدادی از افغانهای مقیم سیدنی با برگزاری یک محفل از بیستویکم فبروری، روز جهانی زبان مادری، تجلیل کردند.
شماری از افغانهای مقیم سیدنی با برگزاری محفلی به مناسبت روز جهانی زبان مادری، از زبانها و گویشهای گوناگون افغانستان تجلیل کردند.
طاهره جهانبین، بنیانگذار و رییس بنیاد صلح افغان، برگزارکننده این محفل، در گفتوگویی با اسبیاس دری گفت در سالهای گذشته افغانهای مقیم سیدنی کمتر به روز جهانی زبان مادری توجه داشته و خواسته با برگزاری یک محفل بزرگداشت، توجه آنها را به اهمیت زبان مادری و روز جهانی زبان مادری جلب کند.
به گفته او، در این برنامه سخنرانهایی از زبانهای دری، پشتو، ازبیکی، و همچنان گویش هزارگی بر اهمیت و حفظ زبان مادری در دنیای مهاجرت تأکید کردهاند.

خانم جهانبین میگوید: «شخصا خودم زبان مادری را به حیث یک هویت میشناسم، یعنی هویت من، زبانم هست».
او میگوید از دست دادن زبان مادری، میان افغانهای مقیم آسترالیا فاصله میاندازد و به خانوادههای افغان توصیه میکند برای انتقال آن به نسل آینده شان که در این کشور بزرگ میشوند، تلاش کنند.
جهانبین میگوید: «افغانهای متخصصی هستند که در مملکت آسترالیا مثلاً متولد یا کلان شدهاند، [اما] نمیتوانند به زبان مادری خود صحبت بکنند».
«من هر لحظه، هر روز، قدر زبان مادری را در دنیا و در زندگی روزمره احساس میکنم، به خاطر اینکه هر لحظه مشکلات مردم را [در قسمت زبان] میبینم».
مصاحبه اسبیاس دری با طاهره جهانبین را در بالای همین صفحه بشنوید.






